Jangan Tamak , Jangan Sombong

13:30:00

Assalammualaikum . Alhamdulillah , jumpa lagi dalam entry kedua untuk bulan ni . Kalau lah aku ni rajin , mesti setiap hari aku update blog ni . Huhu . Masalahnya tak rajin . Macam yang sedia maklum , isi-isi posting aku sekarang akan lebih matang . Cewah , matang kee . Hahaha . Balik pada tajuk asal , Jangan Tamak , Jangan Sombong . Geng , kita hiduo dekat bumi Allah . Bumi yang kita kene kongsi bersama . Bukan segalanya , tapi hampir semuanya . Jika ada kelebihan , kongsi bersama . Ada kekurangan , perbaiki bersama . Banyak aspek yang kita boleh cerita berdasarkan tajuk ni sebenarnya . Aspek utama yang aku sendiri sekarang tengah rasa adalah aspek ilmu . Kenapa ilmu ? Orang sekarang sangat ramai yang bijak . Tapi ramai yang kedekut ilmu . Kadang aku pon tak faham , kenapa mesti tamak sangat dengan ilmu tu ? Kenapa kedekut sangat ilmu tu ? Kenapaaaaa ? Rasullullah sendiri ada bersabda , mafhumnya :

Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.” (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)
Jadi kenapa kita harus kedekut ilmu ? Kongsilah ilmu yang kita ada . Bak kata orang , kita bagi dia ilmu , ilmu kita pon bertambah . Kefahaman pon bertambah . Jujur aku cakap , dalam kelas aku tu , aku tak nafikan ada yang kedekut ilmu . Tapi takdelah sampai tak bagi terus . Cuma kita kena pandai memujuk kalau nak ilmu dari dia . Kita pon sebagai peminta , kenalah berusaha keras . Jangan sekali je kau mintak , dia tak kasi , kau terus cop dia sebagai kedekut ilmu . Manusia , hati dia berbolak balik . Macam takde kene mengena je . Hahaha . Kita kena faham , kadang mood orang ni tak boleh jangka . Kadang mood dia nak share ilmu dia , kadang pulak dia malas nak share ilmu . Haaa , tu dah kes lain pulak . Maka kesimpulannya , kita kenalah main peranan kita . Kalau kita ada ilmu lebih , kongsi . Kalau kita kurang ilmu , berusaha dapatkan ilmu dari orang yang ada ilmu lebih dari kita . 

Image result for quotes jangan tamak

Bagi aspek harta . Haaaaa , ni lagilah . Ayah aku kata , "orang kaya ni kedekut , sebab tu dia kaya " . Hahaha . Ada je orang kaya yang pemurah , tapi ada juga orang kaya kedekut . Hipotesis yang dinyatakan ayah aku ni agak diterima akal . Sebab kalau orang tak simpan duit , macam mana dia kayakan . Haaa , tapi jangan lupa . Orang kaya yang pemurah macam selalu memberi sedekah pon ALLAH bantu tambahkan rezeki dia . Haaa , faktor tu . Jadi , rajin-rajinlah bersedekah ye kalau nak jadi kaya . Hahaha . Okay , balik tajuk asal . Jangan Tamak , Jangan Berlagak . Kebanyakkan orang akan label orang kaya ni berlagak . Maybe sebab gaya dia lah kan . Tapi please , janganlah label macam tu . Kat Malaysia especially , ramai je orang kaya yang pemurah . Tapi kita tak nampak .

Kepada orang kaya yang berlagak khususnya , janganlah berlagak sangat . Sebab harta kat dunia ni pinjaman ALLAH buat sementara . Kan elok awak layan semua orang sama taraf . Toksah dok banding banding . Hahaha . Macam entry yang lepas aku ada cakap , takde sape yang suka dibandingkan . Hahaha . Makanya , kalau kaya harta tu , rajin bersedekah . Takpon bantu yang apa yang mampu . Jangan jadi orang kaya dekat dunia je .  Kang kat akhirat , kau yang paling miskin , menyesal tak sudah lah kau . Benda ni aku just luah , luah dan luah . Kalau tak suka , abaikan . Kalau ada komen , komenlah . Ada je ruang komen kat bawah . Ada pengajaran , alhamdulillah .

Last but not least , berkongsilah apa yang mampu . Jangan tamak sangat , jangan sombong sangat . Amalan syaitan dua-dua tu . Hadamkan dan renungkan . Jumpa di post akan datang .

Oh yee sebelum terlupa , minggu depan trial untuk sem 2 . Doakan yang terbaik ye . Jangan doa yang tak baik pulak --" Semoga korang semua diberkati oleh ALLAH SWT . Babai .

Image result for quotes allah jangan kedekut

You Might Also Like

6 comments

  1. hye awak. saya dah folo sini, follower yang ke 485... have a nice day awak

    ReplyDelete
  2. betul tu awak, tak guna pun kita sombong & kedekut ilmu. sebab ilmu itu semakin banyak kita share dengan orang lain, makin banyak ilmu yang kita dapat..

    ReplyDelete
  3. Benda dekat dunia ni semua sementara sahaja. Oleh itu, sentiasalah bersyukur dengan apa yang kita ada. Dan banyakkan bersedekah kalau kita ada lebih kan? :)

    ReplyDelete
  4. Nice words sis.. Memang ada orang kaya yang berhati pemurah dan tak berlagak, tapi ada jugak sesetengah orang yang tak kaya tapi berlagak.. Semoga kita dijauhi dari sifat berlagak.. Anyway, best of luck to ur trial sis.. =)

    ReplyDelete
  5. Assalamu 'alaikum, saya nak bagi saran sikit. Kalau boleh penulisannya lebih di tambah lagi, padat tapi jelas. Nih dah bagus, cuman wordx boleh di tambahkan lagi. Trima kasih

    ReplyDelete
  6. Pinjaman dunia sementara je, xperlu kdekut ilmu jika ianya bermanfaat utk kita sesama manusia.. Jika diberi rezki yang melimpah, bantu lah sesama manusia.. Ujian Allah berbagai, xperlu juga kita terlalu bangga dan tamak dgn harta dunia. Nawaitu yg ikhlas, redha dan bersyukur lebih mulia dimata Allah SWT...

    ReplyDelete

Social Network

Followers